dinsdag 9 december 2008

De Nederlandse Allegro Vandenplas 1977

Dankzij een tip van een clublid heb ik de enige ooit gebouwde Vanden Plas 1500 (eigenlijk een super de luxe Austin Allegro) met links stuur gekocht. De kleur is hetzelfde als die van de auto van Hans Lubberding: russet brown (roodbruin). Het is een automaat. De auto vormde onderdeel van de Autotron collectie en als zodanig verhuisd naar een magazijn van de Louwman groep. De recente koper ervan. Vanuit de Engelse VDPclub kreeg ik de informatie dat er slechts één VDP 1500 LHD is gemaakt. En wel in 1977 op bestelling uit Holland. Dat kon niet anders dan deze zijn.
Vanmorgen heb ik de auto opgehaald en hij staat nu in mijn schuur. Mijn vaste spuiter/plaatwerker John Hurenkamp uit Lunteren is meegeweest om hem te halen (wij reden met zijn autoambulance) en een eerste controle wees uit dat het een heel harde auto is met slechts een klein deukje in een voorspatbord en op twee plekken wat oppervlakkige roest. De bodem hebben wij uiteraard nog niet aanschouwd. Verder zijn de kapjes van de achterlichten stuk en ontbreekt er van een koplamp het glas. Daarnaast is het VDP-logo van de grille verdwenen (heb ik nog liggen en aan dat kunstof/glaswerk is nog wel te komen).
Het leer is nog geheel onbeschadigd en ook het houtwerk is nog als nieuw. Inclusief de tafeltjes die uit de rugleuning van de voorstoelen komen en waarin een uitsparing zit voor een whiskeyglas. Wel is er een meer dan intensieve schoonmaak/poets beurt nodig. Dat doe ik deze zomer. Van de motor weet ik uiteraard niets. Maar dat komt allemaal wel. De planning is dat de auto er qua techniek en uiterlijk eind 2009 weer 'als nieuw' bij staat.

Vriendelijke groet,
Joost de Jongh