dinsdag 9 december 2008

Austin Maestro 1.6 HLS

Altijd heb ik al "de auto van mijn vader" willen hebben. Toen de auto werd geïntroduceerd was ik zes jaar en maakte de auto een onwisbare indruk op mij. Zorgeloze vakanties met de auto naar onder andere het verre Spanje versterkte mijn band met dit type auto. In februari 2005 was het dan zover.
Een heuse Austin Maestro aangeschaft! De auto was eigendom geweest van een oudere man, die vanaf de aanschaf alle rekeningen keurig in een mapje had bewaard. Vanaf dag 1 was al het onderhoud verzorgd door de Austin en later de Rover dealer. Dat wekt vertrouwen!
Mijn Maestro heeft de "nieuwe" soepele S- serie motor met 86 pk aan boord (de eerste series waren voorzien van de R-serie). Maar nog wel het oude dashboard compleet met "Bounty blue" bekleding die je begin jaren tachtig ook in bijvoorbeeld de Triumph Acclaim en andere BL producten kon aantreffen. Later kopieerde men het dashboard van de Montego. Helaas geen digitaal instrumentenpaneel met sprekende boordcomputer zoals in sommige versies van de eerste series, maar wel een lekker "eighties" vierkant blauw dashboard. Het dunne, strakke grote stuurwiel staat in schril contrast met de moderne, kleine airbag stuurtjes die tegenwoordig worden gemonteerd. Geen toonbeeld van veiligheid, maar voor mij wel het genot der herkenbaarheid.
Opmerkelijk was dat de auto roestvrij was, helaas begon de blanke lak op sommige punten los te laten.
Mijn trotse bezit is op kenteken gekomen in 1985 en heeft een omvangrijke standaarduitrusting met "extra's" zoals chroomafwerking, toerenteller en digitaal klokje..
In de praktijk blijkt de Maestro een auto waarin het plezierig toeven is, niet in de laatste plaats dankzij het ongekende panorama dat het grote glasoppervlak in alle richtingen creëert. De ruimte is bovendien handig met verhuizingen (zie foto)!
Hein Bos, Oostvoorne